Thursday, January 12, 2012

Class I: Tak Kenal Maka Tak Cinta


Tak Kenal Maka Tak Cinta

When I talk about roles of khalifah, (make yourself good), I stressed the word GOOD means 'to be a Muslim who obeys Allah injunctions'. The very first question I got from the teacher is..

How do we tell our young students about obeying Allah when many of them don't even know who is Allah?

Perfect question! And a great way to start..

With young children we should tell them Allah created all the things around us. Pick on big huge things and tell them Allah is the one Who created them. The sun, the moon, the sea, water that they drink, food that they eat. We need to relate Allah with them with things that they can see, things they can touch, and relate them to Allah. Then it will easier for them to know, understand and feel the existence of Allah swt.



Then we need to emotionally connect them to Allah. Allah loves them, the way their mother loves them, fathers loves them, and they way we (teachers) loves them. That is why it is important, we show our love to our students. By hugging them when the arrive at our kindie and when they are leaving. Make sure you touch them, every single one of them in your class. Always smile at them and best says some good assuring words to them. More on the words later..



Prof. Mahdi suggest 19 things we can tell our young one about Allah. For them TO KNOW HIM, and to obey Allah swt. To be HIS khalifah in this world. It all start with we telling them about Allah, all the time, with all the things we do, at our kindie and hopefully parents will continue telling them the same thing at home..:)


Bila saya bercakap berkenaan dengan peranan kita sebagai khalifah (Jadikan diri baik), saya tekankan perkataan BAIK bermaksud 'menjadi seorang Islam yang taat kepada perintah Allah' soalan pertama yang saya dapat dari guru tadika ialah..

Bagaimana kita nak beritahu budak kecil tentang taat kepada Allah sedangkan ramai diantara mereka yang tak tahu atau kenal Allah swt??

Soalan yang hebat!, dan satu permulaan yang sangat baik..

Dengan anak kecil kita kena beritahu mereka bahawa Allah telah menciptakan semua benda disekeliling kita. Pillih benda yang besar dan hebat, dan beritahu mereka Allah yang mencipta benda-benda tersebut. Matahari, bulan, lautan, air yang kita minum, makanan yang kita makan. Kita kena hubungkan anak kecil dengan benda-benda yang mereka boleh boleh lihat, benda yang mereka boleh pegang dan sentuh, dan hubungkan benda-benda tersebut dengan Allah, makan meraka akan lebih untuk memahami dan merasai tentang keujudan Allah swt.

Kemudian kita perlu hubungkan merekan dengan Allah swt. Allah sayangkan mereka seperti mana ibu sayang mereka, seperti ayah sayangkan mereka dan sepertimana kita (cikgu) sayangkan mereka. Sebab itu sangat penting kita tunjukan yang kita sangat sayangkan mereka. Peluk mereka bila mereka sampai dan sebelum mereka pulang. Pastikan kita beri sentuhan kasih pada mereka, kepada setiap anak didik kita dalam kelas masing-masing. Sentiasa senyum pada mereka, dan adalah sangat baik sekiranya kita sering menyatakan kata-kata yang baik kepada mereka.

Prof. Muhammad alMahdi mencadangkan 19 perkara yang boleh kita beritahu kepada anak-anak kecil tentang Allah swt. Untuk mereka mengenali Allah dan untuk mereka taat kepada Allah swt. Untuk menjada KHALIFAH ALLAH di atas mukabumi ini. Ianya bermula dengan kita memberitahu mereka tentang Allah, setiap masa, dalam semua perkara yang kita lakukan, di tadika kita dan semoga ibubapa mereka juga akan menyatakan perkara yang sama di rumah..:)

0 comments: